Voorkom diefstal en behoud je inkomsten

Diefstal is een gevoelig onderwerp binnen de horeca. Als horecaondernemer wil je je medewerkers kunnen vertrouwen. Maar je weet ook dat het niet slim is om een zaak puur op vertrouwen te runnen. Controle is beter. Al verhoogt het 24/7 op de vingers van je medewerkers kijken niet echt de sfeer in jouw zaak.

Gelukkig zijn er ook andere oplossingen. De unTill horecaspecialisten helpen je op weg met onderstaande tips.

1. Registreer alles dat over de bar gaat

De vertegenwoordiger die een gratis koffie krijgt, de medewerker die per ongeluk een kopje koffie laat vallen of tijdens zijn shift een drankje drinkt. Of het gezelschap dat tien bier bestelt en er daarom eentje gratis krijgt.

In menig horecazaak worden deze ‘gratis’ producten niet aangeslagen. Met als gevolg dat jij geen goed overzicht hebt van de hoeveelheid drankjes die gratis zijn weggegeven. En dat kan op jaarbasis aardig oplopen. Denk je maar eens in: als de bediening bij tien bier er eentje gratis weggeeft, loop je zomaar 10% van de inkomsten van die klant mis.

De oplossing? Eis van je personeel dat ze alles aanslaan op de unTill kassa. Zo voorkom je onduidelijkheid of discussies met je personeel. Je medewerkers slaan namelijk alles aan, ongeacht wie, wat, wanneer bestelt. Bijkomend voordeel is dat er bij de bediening onderling sociale controle ontstaat. Zo worden drankjes minder snel zomaar weggegeven en verlies je onderaan de streep minder geld.

Om inzicht te krijgen in welke drankjes gratis worden weggegeven, maak je speciale categorieën aan. Representatie voor de gratis drankjes, breuk voor de onhandige medewerker en eigen gebruik voor de drankjes van je personeel. Zo kun je precies zien welke medewerker op welk moment drankjes weggeeft.

2. Draag uit dat je inzicht hebt

Werk jij met een dagvoorraad in de kassa? Dan merk je waarschijnlijk dat er veel minder producten verdwijnen. In de kassa staat namelijk precies aangegeven hoeveel flessen champagne er in de glazen vitrine staan. Als er nog maar drie zijn, in plaats van zes, weet iedereen dat er iets niet klopt. Hetzelfde geldt voor de muffins of brownies onder de glazen stolp. Wanneer een medewerker met lekkere trek die zomaar pakt, is het tekort meteen zichtbaar in de kassa.

Wanneer je met een dagvoorraad werkt, straal je naar je medewerkers uit dat je inzicht hebt in de voorraad. En dat is handig voor de producten die niet via de keuken gaan. Je verhoogt namelijk de drempel voor de medewerker om producten te pakken die niet besteld zijn door gasten.

3. Breng je medewerkers niet in de verleiding

Een belangrijke tip is om te zorgen dat je medewerkers niet in de verleiding komen. Niet voor niets is het bekende spreekwoord: gelegenheid maakt de dief. Maar hoe zorg je dat je medewerkers niet in de verleiding komen?

  • Regel je kasafdracht veilig
    Zorg dat je medewerkers eerst de kas tellen en dit digitaal invoeren. Dan pas komt de omzet ernaast. Zo voorkom je dat je medewerkers de gelegenheid krijgen om het teveel aan kasgeld zelf ‘af te romen’.
  • Handhelds op het terras
    Door je medewerkers handhelds te geven, zorg je voor een stukje sociale controle. Het is namelijk vreemd wanneer je medewerkers een bestelling niet aanslaan wanneer ze wel aan tafel staan. En als je medewerkers een bestelling niet aanslaan, krijgt de gast zijn bestelling niet. Kortom, je verhoogt de kans dat medewerkers alle producten netjes aanslaan in de kassa.
  • Geef niet iedereen dezelfde rechten
    Binnen horecazaken is het vrij normaal dat niet elke medewerker dezelfde taken en rechten heeft. Waarom zou je dit niet doortrekken naar de kassa? Zo kun je instellen dat een bepaalde groep medewerkers, bijvoorbeeld directie en bedrijfsleiding, een afgesloten nota kunnen heropenen of een korting kunnen toepassen. En breng je andere medewerkers ook niet in de verleiding om hier misbruik van te maken.
  • Maak gebruik van tapautomatisering
    Door tapautomatisering in te zetten, zie je direct op je kassa of het aantal getapte drankjes overeenkomt met het aantal dat is aangeslagen. Is dat niet het geval, dan zie je een groot minteken in beeld. Je hebt hier dus continu controle op. Daarnaast is de ervaring dat de medewerkers achter de tap elkaar ook gaan controleren. Je wilt natuurlijk niet dat er in jouw shift een tekort ontstaat.

Ben je benieuwd welke tips onze horecaspecialisten nog meer hebben om diefstal of derving in jouw horecazaak te voorkomen? Nodig ze geheel vrijblijvend uit voor een kennismakingsgesprek.

Ga diefstal in de horeca tegen