Case
Wander Island merkt dagelijks het effect van de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is ondernemer Jurrie van den Berg continu op zoek naar manieren om zijn processen efficiënter in te richten.
Resultaat
In unTill heeft Jurrie een partner gevonden die de horeca begrijpt, en de processen binnen Wander Island efficiënter kan inrichten. Zo maakt de horecazaak nu gebruik van keukenschermen, unTill Webmanagement en QR-bestellen zonder in te leveren op de ervaring van gasten.
Op een eiland in de Vinkeveense plassen vind je Wander Island. Een relaxte setting, waarbij iedereen ongedwongen kan eten, drinken en genieten van mooie uitzichten. Of je nu met familie, vrienden of zakenrelaties komt: iedereen kan bij ondernemer Jurrie van den Berg terecht. Niet voor niets besteedt hij veel tijd aan het sterk doorvoeren van het concept en de binding met zijn gasten.
De afgelopen zomers heeft Wander Island laten zien dat zij hun concept tot in de puntjes doorvoeren. En dat is ook meteen de basis voor het succes, vertelt Jurrie: “je concept aan je gasten duidelijk maken, gaat zoveel verder dan hardware en het verbouwen van je zaak. Je medewerkers maken het concept. Daar besteden we veel tijd aan: dat het team goed staat, dat ze goed kunnen werken en dat ze lol hebben in hun werk.” Als voorbeeld noemt Jurrie het betrekken van medewerkers bij subtaken. “Bij ons in de bediening werkt een dame die communicatie studeert. Daarom is ze nu ook verantwoordelijk voor onze social campagne. Zo is haar werk bij ons niet alleen een bijbaan, maar ook een job die aansluit op wat ze in de toekomst wil gaan doen.”
Efficiëntie in strijd tegen personeelstekort
Wander Island heeft een restaurant, groot terras, loungebanken en een strandje, met in totaal 260 couverts. Het team bestaat uit vijf vaste medewerkers en een flexibele pool van ongeveer 50 medewerkers. Dat er krapte op de arbeidsmarkt is, merkt Jurrie dagelijks. “Ik heb niet voldoende mensen, maar probeer dit op te lossen door goed te kijken hoe ik mijn processen efficiënter kan inrichten.”
Jurrie neemt de keuken als voorbeeld. Bij Wander Island serveren ze mooie, pure gerechten die er prachtig uitzien, maar die ook met weinig handelingen worden gemaakt. “Zonder traditionele processen in de keuken bespaar je enorm veel tijd. Maar ook de keukenschermen van unTill dragen hun steentje bij. Er is altijd overzicht en veel minder chaos.”
Verbinding maken met gasten
Niet alleen in de keuken zorgen IT-oplossingen voor efficiënte processen. Ditzelfde geldt voor het terras, de loungebanken en het strand. “Op ons terras maken we gebruik van gecombineerde handterminals. Hierdoor hoeft de bediening niet steeds de pinterminal te halen, dat scheelt enorm.” Ook ziet Jurrie dat QR-bestellen goed werkt. “Op het strand en de loungebanken is dit de standaardmanier van bestellen. Op het terras doen we dit alleen op drukke dagen.”
Wander Island heeft een duidelijke filosofie als het gaat over QR-bestellen. “De rol van de bediening verandert, maar het draait nog steeds om verbinding maken met de gasten. Met QR-bestellen gebeurt dit meer vanuit de host-rol. We laten ook heel bewust de tafels openstaan, gasten betalen nog steeds bij een medewerker. Dan heb je een persoonlijk gesprekje en kun je vragen hoe gasten hun bezoek hebben ervaren.”
Optimaliseren processen
Het mag geen verrassing zijn dat Jurrie scherp naar zijn processen kijkt en goed in de gaten houdt welke processen efficiënter kunnen. Uiteraard zonder in te leveren op de ervaring van de gasten. In unTill heeft hij daarin een goede partner gevonden. “Je ziet dat unTill de horeca als primaire doelgroep heeft. Ik hoef nooit mijn business uit te leggen en ze hebben aan een half woord genoeg. Na dit eerste seizoen samen, wil ik in het najaar verder doorpakken: waar liggen onze verbeterpunten en wat is de juiste aanpak?”
Om dit inzicht te krijgen, maakt Wander Island gebruik van Webmanagement van unTill. Nu ziet Jurrie dit nog meer als naslagwerk waar hij bijvoorbeeld dagrapporten uit haalt. Als de zomerdrukte voorbij is, gaat hij zich meer focussen op de analytische processen.
Vaste en nieuwe gasten
Wander Island is nog volop in ontwikkeling en investeert behoorlijk in veranderingen. Zo genieten gasten dit jaar van een strandje compleet met ligstoelen en zelfs een massage. Maar ook aan wandelaars is gedacht met het concept Wander Island to go. Jurrie ziet het constant bezig zijn met verandering als een succesformule: “Als je dat consequent doet, ben je echt aan het bouwen. Je behoudt je vaste relaties, maar trekt ook nieuw publiek. Zo krijg je een mooie en goede verhouding tussen vast en nieuw.”