ROC Midden Nederland
Branche: Restaurant
Provincie: Utrecht
Branche: Restaurant
Provincie: Utrecht
In 2022 is het Horeca & Toerisme College Newtonbaan van ROC Midden Nederland gestart met een marketingconsultatie. Na een ingrijpende ‘’vernieuwbouwing’’ van ruim 2 jaar begon de zoektocht naar een toekomstbestendig kassaregistratiesysteem om de leerlingen voor te bereiden als de horecamedewerkers- en ondernemers van de toekomst.
unTill biedt het ROC Midden Nederland een oplossing die eenvoudig in gebruik is voor het brede scala aan studenten en gebruikers. Het kassasysteem zorgt voor een korte inwerktijd van de leerlingen. Financiële verantwoordelijkheden worden met het systeem sneller afgelegd.
Het ROC Midden Nederland is met circa 26 locaties, 20.000 studenten en 1700 werknemers de grootste opleider in Midden Nederland en omvat verschillende faculteiten, waaronder het Horeca & Toerisme College. Binnen deze school vind je het leerrestaurant Het Lokaal, een restaurant waar studenten de kneepjes van het horecavak leren. Studenten en ervaren docenten bezorgen de gast een leuke en culinaire beleving voor een kleine prijs. Een leuke avond voor de gast en de student krijgt de kans om te leren in de praktijk, een win-win!
Zoektocht naar een kassaoplossing:
Edgar Kaats, coördinator binnen schoolse praktijk (BPS) en sinds 2005 werkzaam bij het Horeca & Toerisme College vertelt: “2 jaar geleden is het college verbouwd en gerenoveerd. Hierna werd het tijd om te kijken naar een passend kassasysteem. We hebben gekeken bij verschillende leerbedrijven om inspiratie op te doen. Daarna zijn we gestart met een marktconsultatie met onze afdeling inkoop en hebben we een aanbesteding opgezet. unTill was uiteindelijk de partij die hiervoor werd uitgenodigd.’’
Intuïtief systeem voor de studenten
In het leerrestaurant werken zo’n 300 studenten met het kassasysteem. Niet alleen in het restaurant wordt gebruik gemaakt van het kassasysteem, ook in de broodbar, coffeebar en de keukens vind je unTill terug: ‘’Het systeem is eenvoudig in gebruik. Met de verschillende opleidingsniveaus en leerlingen met een taalachterstand was dit ook een eis van ons. Het leuke is dat studenten onderling elkaar uitleg geven. Zelfs ik leer bij van de studenten! Nieuwe leerlingen gaan direct aan de slag en hebben het systeem snel door’’, zegt Edgar.
‘’Met de schoolpassen beheren we de toegang tot alle systemen’’
De basis voor elke student is het gebruik van de studentenpas. Met deze pas hebben ze toegang tot kopieermachines, kluisjes, het kassasysteem enzovoorts. Zo vertelt Edgar: ‘’Waar we voorheen met een groot Excelbestand moesten werken, lezen we nu de studentenpas in via een kaartlezer. Het fijne hieraan is dat we op de achtergrond kunnen zien welke activiteiten de student uitvoert op de kassa. Zo kunnen we ze feedback geven als we gekke dingen zien, een positieve onderwijshandeling en zo zitten we kort op de bal!’’
Learning on the job 
Met een team van drie personen heeft Edgar alle ins en outs geleerd van het kassasysteem. Vanuit deze positie heeft Edgar de eindgebruikers en studenten geïnstrueerd over de basishandelingen binnen het systeem: ‘’De docenten waren snel op de hoogte, mede dankzij handleidingen en het volgen van de online e-learnings van Adnamics. De studenten werden vervolgens getraind door onze docenten. Heel mooi om te zien hoe geleidelijk dit ging en hoe snel de studenten van elkaar leren!’’. Voor het ROC was een eenvoudige bediening van het systeem een must. Edgar beheert hierin zelf de achterkant van het systeem: ‘’Ik kan dagelijks bijhouden hoe de omzet loopt en welke producten goed of minder goed lopen. Dit geeft mij niet alleen inzicht, maar biedt mij ook handvatten om het financiële aspect te kunnen verantwoorden.’’
‘’Adnamics levert maatwerk’’
Met de nieuwe kassaoplossing kan Edgar sneller zijn financiële verantwoordelijkheden afleveren bij zijn leidinggevende. Met één druk op de knop haalt Edgar alle omzetgegevens uit het kassasysteem. Doordat studenten nu inloggen via een studentenpas kan Edgar alle acties herleiden en snel schakelen wanneer er iets niet goed gaat.
Edgar is vooral te spreken over de flexibiliteit van het unTill kassasysteem. ‘’Het kassasysteem kan ingericht worden zoals ik dit wil. Bij de concurrenten is het meer een vast systeem waar ik mij aan moet houden. Daarnaast verliep de implementatie met de dealer Adnamics zeer prettig. We worden snel geholpen, er is direct contact en de informatie is heel duidelijk. We waren op de hoogte van de deadlines en kregen goede informatie over de benodigde voorzieningen. Dat geeft vertrouwen. Al met al een fijn proces.’’