Contactloos bestellen ideaal tijdens corona

Plotseling zag 2020 er heel anders uit. De coronacrisis hakt er bij veel horeca-ondernemingen flink in. Maar horeca-ondernemers staan niet voor niets bekend om hun vindingrijkheid en creatieve oplossingen. Zo bieden steeds meer horecaondernemers take-away en is er ruimte om innovaties versneld door te voeren. Dit merkt ook John Griffioen, eigenaar van strandpaviljoen Aloha. Sinds deze zomer bestellen gasten zelf online hun gerechten.

Iedereen die op zomerse dagen vanuit Wijk aan Zee naar de noordpier gaat, kent ongetwijfeld de relaxte vibe van Aloha. Niet voor niets staan er zomers lange rijen aan de bar voor de versgebakken appeltaart, banana pancakes of de gezonde smoothies. Maar die lange rijen: dat kan door de corona-maatregelen natuurlijk niet meer. Reden voor John Griffioen om zijn bestelproces onder de loep te nemen.

“Voorheen bestelde je aan de bar en kreeg je je drinken direct mee. Voor gerechten gaven we gasten een nummer mee, zodat we de gerechten makkelijk kunnen uitserveren op het terras. Nu hebben we het bestellen aan de bar gewijzigd naar het bestellen met een smartphone via een QR-code op de tafel. Hiervoor maken we gebruik van de koppeling tussen unTill en Butlaroo.”

Butlaroo - unTillAltijd voldoende bediening
John ervaart veel voordelen van het ‘contactloos bestellen’. “Bij mijn medewerkers was er in het begin wel wat weerstand. Zij waren bang dat het minder klantvriendelijk zou zijn, maar zien nu ook de voordelen. De service op het terras is niet minder; alleen gewijzigd. De bediening op het terras heeft nu meer tijd voor een praatje en kunnen eventueel gasten helpen bij het bestellen. Corona heeft in dit geval zeker geholpen bij de acceptatie van deze verandering.”

Niet alleen de medewerkers zien de voordelen; het bestellen via Butlaroo heeft ook voordelen voor de gast en de ondernemer. “Het bestelproces gaat nu een stuk efficiënter, vroeger hadden we altijd te weinig bediening op het terras tijdens piekmomenten. Dat is nu verleden tijd. Ook de foutkans is kleiner; gasten hebben zelf hun keuze gemaakt en direct met iDeal betaald. Voor de gast is het fijn dat ze niet in de rij hoeven te staan en de online menukaart bijvoorbeeld kunnen filteren op allergieën.”

Inzicht in omzet
Dankzij de koppeling tussen unTill en Butlaroo kan John in een oogopslag zien waar zijn omzet vandaan komt; via de bestelapp of via de bediening. “De koppeling met het kassasysteem van unTill ging eigenlijk automatisch. Er hoefden maar een paar kleine aanpassingen gedaan te worden om de twee omgevingen op elkaar aan te laten sluiten. Het is echt een oplossing waar je als gast en ondernemer blij van wordt.”

Naast het wijzigen van het huidige bestelproces heeft Aloha ook nog een extra service toegevoegd: take away. “Je hoeft in dat geval niet meer in de zaak te komen om je bestelling door te geven en mee te nemen. Ideaal in een periode waarin je geen gasten mag ontvangen in je zaak.”