Naam klant: De Moestuin
Medewerkers De Moestuin werken met impact
Branche: Zorgboerderij
Provincie: Utrecht
Naam klant: De Moestuin
Branche: Zorgboerderij
Provincie: Utrecht
De Moestuin is een omgeving waar een divers personeelsbestand werkzaam is in de keuken, bediening, de tuin en in de winkel. Bij de keuze voor een nieuw kassasysteem was het dan ook van belang dat trajectbegeleiders, vakkrachten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt goed met het systeem overweg kunnen.
Met unTill anticipeert De Moestuin op de toekomst. QR-bestellen, buzzers en draadloos bestellen bieden extra service voor de gast. Via rapportages en inzichten benut De Moestuin de kracht van cijfers om de zaak verder te optimaliseren.
Werken op een prachtige plek met uitzicht over de dierenweide, de biologische groentetuin en de bijenstal.Combineer dat met een baan met maatschappelijke impact en dan kun je het eigenlijk alleen maar over De Moestuin in Maarschalkerweerd hebben. Directeur Pieter Jagtman vertelt over hun bijzondere project, klantvriendelijk werken en slimme oplossingen.
De Moestuin is een sociale onderneming die vanaf 2002 arbeidsintegratie mogelijk maakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het bijzondere aan De Moestuin is dat deelnemers in een veilige omgeving kennismaken met het reilen en zeilen van een commercieel bedrijf. “Bij ons staat werkplezier voorop. Inclusiviteit en werken op je eigen tempo is daarbij ontzettend belangrijk. Of je nu één appeltaart bakt, of twintig: iedereen krijgt evenveel erkenning en waardering”, vertelt Pieter trots.
Het personeelsbestand bij De Moestuin is enorm divers. De deelnemers hebben vrijwel allemaal een verslavingsachtergrond, psychische klachten, een verstandelijke beperking of een combinatie hiervan. Om de circa 70 deelnemers een veilige omgeving te bieden, werkt Pieter met drie trajectbegeleiders en circa 45 vakkrachten. “De trajectbegeleiders doen de intake en coachen de vakkrachten hoe ze met de deelnemers om kunnen gaan. De vakkrachten sturen de deelnemers aan in de keuken, de bediening, de tuin en in de winkel.”
Voldoening belangrijkste drijfveer
Met 250 plekken buiten en 60 plekken binnen is De Moestuin een horecazaak van serieuze omvang. Tel daarbij op de Orangerie voor bruiloften en (zakelijke) bijeenkomsten en de winkel met de verkoop van producten uit eigen tuin en keuken, en je kunt je voorstellen dat het altijd bedrijvig is bij De Moestuin. Pieter is dan ook blij dat hij het afgelopen jaar nog weinig merkt van het personeelstekort. “We hebben echt een mooi team waar iedereen elkaar helpt. Als mensen weggaan, zie je vaak dat ze na een tijdje toch weer terugkomen. Bij ons krijg je misschien niet het hoogste salaris, maar je werk geeft je wel veel voldoening. Je doet het echt ergens voor en je werkt ook nog eens op een mooie plek. Wat wil je nog meer?”
Extra service bieden
Ondanks dat het personeelstekort nog geen issue is, anticipeert Pieter wel al op de toekomst met slimme oplossingen. Zo maakt
het restaurant bijvoorbeeld gebruik van QR-bestellen en buzzers die afgaan als de bestelling klaar is. De buzzers liggen standaard op tafel, maar worden niet altijd gebruikt. Pieter vindt het namelijk belangrijk dat medewerkers goed in de gaten houden wie er bestelt. “Bij oudere gasten, maar bijvoorbeeld ook bij moeders met kleine kinderen brengen we de bestelling vaak toch zelf naar de tafel. Dan hoeven ze niet te balanceren met een dienblad en een kind op de arm. Onze gasten ervaren het serveren aan tafel als extra service.” Over de inzet van QR-bestellen en buzzers is Pieter erg te spreken. “Je bent heel flexibel in je personele bezetting. Als er iemand ziek is, is er niet direct een man overboord. Ook werkt QR-bestellen een stuk sneller dan de bestelling aan tafel opnemen. Volgende stap is nu om extra bestelmogelijkheden toe te voegen, bijvoorbeeld de suggestie om een appelpunt toe te voegen bij een koffie.”
Integratie winkel en restaurant belangrijk
In de winkel kopen bezoekers biologische producten uit eigen tuin, of die van ondernemers uit de buurt. Regelmatig willen gasten na hun bezoekje aan de winkel nog een kopje koffie bestellen dat ze op het terras opdrinken. Daarom was het voor De Moestuin essentieel dat de kassa-databases van de winkel en het restaurant zijn gesynchroniseerd. “Het is niet alleen makkelijker voor de medewerker, maar ook veel klantvriendelijker. Je kunt nu alles op één plek afrekenen.”
Dat dit geen standaardoplossing is, bleek wel toen Pieter op zoek ging naar een nieuwe kassaleverancier. “Onze vorige leverancier kon ons niet helpen en de volgende partij heeft vlak voor livegang de stekker uit het project getrokken. Ze bleken toch niet te kunnen leveren. Gelukkig kon unTill ons wel snel helpen. Heel fijn, want door de vertraging van de vorige partij zaten we al midden in de zomerdrukte.”
Rustig nieuwe gerechten invoeren
Naast de gesynchroniseerde databases, QR-bestellen en buzzers maakt De Moestuin ook gebruik van unTill Webmanagement. De tool wordt nu nog vooral ingezet voor het wijzigen en aanmaken van gerechten. “Bij ons is het eigenlijk geen optie om achter de kassa het menu te wijzigen. De kassa is continu in gebruik en ik sta dan echt in de weg. Ik kan de wijzigingen nu rustig achter de computer invoeren. Dat is voor mij een pré, ik moet er niet aan denken dat ik alles achter de bar moet doen.”
In de winter wil De Moestuin ook meer gebruikmaken van de rapportages en de inzichten benutten om de zaak verder te optimaliseren. “Wij zijn net een strandtent qua seizoensdrukte. Als het eind september iets rustiger wordt, gaan we meer dingen uitwerken en verbeteren. Daar helpen de cijfers enorm bij.”
Sluitend systeem
Bij De Moestuin handelen deelnemers en vakkrachten de betalingen af. Voor de komst van de gekoppelde pin ging dat nog wel eens mis. Zo zag de medewerker bijvoorbeeld niet dat een pinbetaling was mislukt, of werd er een verkeerd bedrag ingevoerd. “Nu hoeven we eigenlijk nooit meer geld te retourneren en we hebben ook geen kastekort aan het eind van de dag. Het foutpercentage is echt enorm gedaald.”
Geheim van het succes
Het werkplezier en de slimme oplossingen verklaren deels het succes van De Moestuin, maar het vasthouden aan het concept speelt een nog belangrijkere rol. “Je moet je onderscheiden van je buren, dat pikken gasten én medewerkers op. Bij ons is alles biologisch. Daar doen we geen concessies in. Zo kun je bij ons geen cola krijgen. Ook niet als onze gasten het elke dag vragen. Wij staan voor onze principes en blijven die uitdragen. Dat maakt het krachtig.”