Naam klant: De Toren
De Toren: De Belangrijkste Blijzaak
Branche: Café / Restaurant
Provincie: Noord-Brabant
Naam klant: De Toren
Branche: Café / Restaurant
Provincie: Noord-Brabant
Bij De Toren, het gelukkigste eetcafé van Nederland, bepalen de medewerkers de avond voor de gasten. Niet voor niks investeert De Toren in horeca automatisering waar de medewerkers fijn mee kunnen werken. Dit zorgt voor enthousiasme onder het team en dat merkt de gast!
Met unTill heeft De Toren een kassasysteem gevonden die tijd creëert voor de gast. De keukenschermen zorgen ervoor dat de chef overzicht heeft. Door de overzicht wordt ruis in de communicatie weggenomen. Dit geeft niet alleen rust, maar ook een betere sfeer. Door de komst van barschermen heeft De Toren nu 1 medewerker achter de bar staan in plaats van twee.
De Belangrijkste Blijzaak: deze uitdrukking van De Toren in Heeswijk-Dinther laat in een notendop zien wat Jeroen van den Broek, Mieke van den Broek en Jet van Gerwen het allerbelangrijkst vinden: het maken van herinneringen
Dat dit geen loze belofte is, merk je direct aan de bedrijfsvoering en de manier waarop de ondernemers met hun medewerkers omgaan. Jet licht toe: “de etiquette is de basis, maar dat is zeker niet het belangrijkste trainingsaspect voor onze
medewerkers. Het gaat juist om de beleving en het lezen van onze gasten. Waarom zijn ze hier en wat hebben ze nodig? Een groepje vriendinnen wil bijvoorbeeld lekker kunnen kletsen, terwijl een zakelijk gezelschap juist rust en privacy wil om zaken te bespreken.”
Tijd voor de gast
Om aandacht aan de gast te geven, is er tijd nodig. Tijd die je creëert door met slimme horecaoplossingen te werken. Als voorbeeld noemt Jet het keukenscherm. “Als de chef overzicht heeft, kan hij effectiever communiceren
naar de runners. Dat zorgt voor meer rust en een betere sfeer in de keuken, waardoor onze medewerkers met meer enthousiasme hun werk uit kunnen voeren.” Naast het keukenscherm merkt Jet dat ook het barscherm enorm helpt om gasten een topavond te geven. “Voorheen had ik op drukke avonden twee medewerkers achter de bar staan en hing het altijd vol met bonnen. Hierdoor hadden we geen duidelijke inzicht in de snelheid waarmee de drankjes naar tafel gingen. Nu heb ik op drukke avonden één medewerker achter de bar en hebben we altijd zicht op de doorlooptijd van de bonnen. Om pieken op te vangen, is er uiteraard wel altijd nog een tweede medewerker achter de hand die flexibel inzetbaar is als ontvangst, bar, runner of ober. “Medewerkers zien met de barschermen vanuit de zaak hoe druk het is en springen dan zelf bij. Barschermen stimuleren daarmee de zelfredzaamheid van onze medewerkers.”
Medewerkers zijn bepalend
De Toren bestaat inmiddels 25 jaar en heeft de afgelopen tien jaar flinke stappen gezet op het gebied van automatisering. “In het begin waren we nog heel druk met dertig gasten, omdat we gewoon heel veel handelingen hadden die totaal
niet efficiënt waren. Denk aan het tikken van een bon, om vervolgens het papiertje naar de keuken en de bar te brengen. Door de komst van handhelds, keuken- en barschermen is dat nu wel anders. We draaien nu met gemak 150 couverts op een avond.”
Jeroen, Mieke en Jet zijn de samenwerking met unTill aangegaan vanuit een bepaalde visie. Ze geloven in het ontzorgen van de medewerkers. “Onze medewerkers bepalen de avond voor onze gasten. Dat is ons belangrijkste goed waar we onze energie graag in steken. Daarom moet de horeca automatisering daar ook helemaal in mee: hoe fijner de medewerkers kunnen werken, hoe enthousiaster ze zijn bij onze gasten. Voor ons zorgt het voor meer en sneller inzicht in de omzet en de personeelskosten. En dat geeft ons weer meer ruimte en tijd voor het opleiden van onze medewerkers.”
Sfeer en beleving groot goed
Dat medewerkers belangrijk zijn, blijkt uit alles bij De Toren. Personeelstekort is dan ook gelukkig geen issue. “We schenken veel aandacht aan de roosters, trainingen, workshops en begeleiding van onze medewerkers. We vinden het belangrijk dat medewerkers een rooster krijgen dat zo goed mogelijk bij hun persoonlijke situatie past. Sommige medewerkers willen graag tot sluit werken, terwijl je anderen daar helemaal niet blij mee maakt.”
Die persoonlijke noot is ook terug te zien in het concept. Bij De Toren ga je uit eten in je leuke kleding, maar je kunt net zo goed in je dagelijkse kloffie aanschuiven. “We serveren restaurantwaardig eten, met de sfeer van een eet- en borrelcafé. Perfecte combinatie
als je het ons vraagt. Onze gasten kunnen kiezen voor oesters, maar ook voor een lekkere varkenshaassaté. Het gaat er ons om dat iedereen zich welkom voelt bij De Toren.”