Het restaurant-gevoel thuis ervaren

Met zes verschillende horecazaken en één zaak die in de startblokken staat om open te gaan, was het even flink schakelen toen de coronacrisis uitbrak. Maar al snel was alles gereed om gasten thuis te laten genieten van de diverse gerechten die de horecazaken van de Willaerts Group te bieden hebben. Natascha Lansbergen: “We willen het gevoel dat we gasten geven wanneer ze bij ons komen eten ook terug laten komen als ze bij ons bestellen. We doen ons best om van iedere bestelling echt een cadeautje te maken.”

Keukens samenvoegen
“Tijdens de eerste lockdown hebben we ervoor gekozen om het aanbod van de verschillende zaken, vanuit één keuken te bereiden. Tijdens de tweede lockdown hebben we dat uitgebreid naar twee keukens”, vertelt Natascha. “Voor onze gasten betekent dat, dat ze bijvoorbeeld voor de volwassenen een meer next-level-menu van Le Barrage kunnen bestellen en dat kunnen combineren met een pizza voor de kinderen van Il Mercato.”

En het samenvoegen van de keukens heeft ook effect op de medewerkers zelf. “De medewerkers uit verschillende zaken moesten ineens samenwerken als één team. En dat is heel goed uitgepakt. Je merkt dat er een heel andere sfeer ontstaat en dat mensen leren van elkaar.” Effecten die straks als de horecazaken weer opengaan, blijven bestaan. “Je ziet dat mensen meer feeling krijgen bij het ene of juist het andere concept. Ze ontwikkelen zich en worden creatiever. Voor ons als management reden om te blijven kijken naar waar we mensen nu het best kunnen inzetten.”

Thuis aan de slag
En een nog passendere inzet van medewerkers is niet het enige dat ook straks als alles weer normaal is, blijft hangen. “Tijdens Pasen waren we één van de eersten die een afhaalmenu aanboden dat je thuis kon bereiden. Met duidelijke instructiefilmpjes kon het eigenlijk niet misgaan. En met de speciale Spotify-lijst, konden gasten zelf thuis het ultieme restaurantgevoel creëren.”

Het concept is zo succesvol, dat ze besluiten het met Kerst op dezelfde manier aan te pakken. “We hebben zoveel leuke reacties van mensen gekregen. Via social media, maar ook mensen die ons een kaartje stuurden om ons te bedanken. Daar doe je het voor. Nu we geen direct contact meer hebben met onze gasten, is het zo waardevol dat mensen de moeite nemen om ons te laten weten dat het lekker was. Dat doet onze medewerkers echt goed!” Natascha verwacht dat ook na de coronaperiode dit thuisdiner tijdens de feestdagen een blijvertje is. “Een feestmaal bereiden levert vaak een hoop gestress op. Met ons thuismenu, dat je zelf alleen nog even af hoeft te maken, is dat verleden tijd. Ik denk dat we dat ook in de toekomst blijven aanbieden.”

85% van bestellingen online gemaakt
Voor de online bestellingen maakt de Willaerts Group gebruik van Jamezz. Door een koppeling met het kassasysteem van unTill en de omzetrapporten die daaruit voortkomen, hebben ze direct inzicht in waar de omzet vandaan komt. “Inmiddels komt ruim 85% van alle bestellingen binnen via het online kanaal. Tuurlijk was het in het begin even wennen, zoals met alles wat nieuw is, maar we zijn er nu echt heel blij mee!”