Case
Zorgorganisatie Vanboeijen was op zoek naar een nieuwe kassa voor Eetcafé Lombok en Grandcafé De Boei. In beide horecagelegenheden werken cliënten met een verstandelijke beperking. De minimale eis was daarom een kassa met heldere pictogrammen.
Resultaat
Met unTill heeft de zorgorganisatie een kassa in handen die ook begrijpelijk is voor de cliënten die minder goed kunnen lezen. Daarbij zien de medewerkers dat de kassa cliënten helpt bij hun ontwikkeling en hun gevoel van eigenwaarde.
In Drenthe vind je Vanboeijen, een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Naast woningen biedt de organisatie locaties voor de dagvoorziening. In totaal heeft Vanboeijen circa 100 locaties verspreid over de provincie Drenthe. Op de zogeheten ‘verkoopadressen’ verkopen cliënten hun eigen producten, van kaarsen tot gerechten. In Eetcafé Lombok en Grandcafé De Boei verzorgen de cliënten onder begeleiding de lunch voor medewerkers van Vanboeijen, cliënten van de dagvoorziening en mensen uit de buurt. Ook werken cliënten mee met het cateren van grote partijen.
Edwin Klein, Facilitair Coördinator bij Vanboeijen, vertelt hoe de samenwerking met unTill tot stand is gekomen: “We hebben bewust gekozen voor een kassa met pictogrammen. Cliënten die niet goed kunnen lezen, kunnen zo toch zelfstandig werken met de kassa. Of er extra training nodig is, ligt een beetje aan de cliënt. De meeste cliënten kunnen er zo mee aan de slag, enkele cliënten hebben begeleiding nodig wanneer ze kassadienst hebben. De overigen redden zich bijna altijd zelfstandig”
Gevoel van eigenwaarde stijgt
Buiten het feit dat de kassa het proces van het kopen van gerechten ondersteunt, is de kassa ook van toegevoegde waarde voor de cliënten zelf. “Ze krijgen een verantwoordelijke taak, ze mogen met geld werken en hebben contact met de gasten. Dit geeft hen zelfvertrouwen en we zien dat dit helpt bij de persoonlijke ontwikkeling van de cliënten. Hun eigenwaarde stijgt.”
Edwin is te spreken over de ondersteuning die hij vanuit unTill krijgt. “Bij het kassasysteem is de ondersteuning prima, je ziet dan direct dat iemand bezig is om het probleem op te lossen. Bij een storing tussen het kassasysteem en de pinautomaat is het soms iets lastiger om te achterhalen waar het probleem ligt. En hoewel dit niet vaak voorkomt, is het voor onze cliënten wel spannend. Zij worden nerveus als ze tegen gasten moeten zeggen dat er even niet gepind kan worden. Dat is natuurlijk vervelend, maar over het algemeen zijn wij erg tevreden met unTill.”