Naam klant: Speeltuin Amstelpark
Persoonlijke aandacht en snelheid basis voor succes
Branche: Quick Service
Provincie: Noord-Holland
Naam klant: Speeltuin Amstelpark
Branche: Quick Service
Provincie: Noord-Holland
Speeltuin Amstelpark was op zoek naar een partner om met behulp van automatisering met minder handen hetzelfde werk te kunnen verrichten. Niet alleen de uitdaging in het vinden van personeel, maar ook de hoge omloopsnelheid waren factoren voor de speeltuin om op zoek te gaan naar een geschikte kassaleverancier.
Door de gebruiksvriendelijkheid van het unTill kassasysteem zijn nieuwe medewerkers binnen vijf minuten aan de slag. Het kassasysteem is ingericht op de specifieke werkwijze van Speeltuin Amstelpark. Dit maakt het mogelijk om in één overzicht direct de bestelling aan te slaan, af te rekenen en de volgende klant te helpen. Daarnaast bespaart de koppeling met het boekhoudpakket Exact veel tijd en zijn handmatige invoeracties verleden tijd!
Plaatsnemen in de Disco Boats of draaimolen en daarna een patatje, broodje of ijsje eten: kinderen tussen de twee en elf jaar komen tijd tekort in Speeltuin Amstelpark. De horeca- en speellocatie is 25 jaar geleden begonnen met enkele kinderattracties en is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwaardig dagje uit. Ondernemer Yordy Steffens vertelt over het succes, de personeelsuitdagingen en slim werken.
Alle attracties bij Speeltuin Amstelpark zijn buiten, dus vooral op zomerse dagen is het een drukte van belang. Op piekdagen werken er acht medewerkers in de snackbar en vijf mensen zorgen dat bij de attracties alles soepel verloopt. Yordy merkt ook de uitdagingen rondom het personeelstekort: “het is iets moeilijker om voldoende personeel te vinden. Gelukkig lukt het ons wel om het bestaande personeel vast te houden. We zijn een klein familiebedrijf en krijgen voor nieuwe medewerkers vaak een tip van familie en vrienden. Daarvoor mogen we echt in onze handjes knijpen. Het werkt gewoon fijner als je al weet hoe iemand werkt.”
Persoonlijke waardering
Dat Speeltuin Amstelpark een echt familiebedrijf is, komt ook terug in de manier waarop het bedrijf met zijn medewerkers omgaat. Volgens Yordy is dat ook direct een van de succesfactoren van zijn zaak. “Wij kiezen altijd voor de persoonlijke benadering, bij ons ben je geen nummer. Als iemand eens een dagje vrij wil, of zich niet lekker voelt is er veel bespreekbaar. Ik ga dan niet op mijn strepen staan. Daarnaast kijken we ook naar de financiële kant. Medewerkers verdienen bij ons meer dan het minimumloon en als we een goed seizoen hebben gedraaid ontvangen ze een bonus. Die waardering helpt, dat is onze kracht.”
Hoge omzetsnelheid
Op drukke dagen wil iedereen een broodje, ijsje of snack, en is het dus flink aanpoten in de snackbar. Snelheid is dan ook key bij Speeltuin Amstelpark. “Dankzij ons beperkte assortiment kunnen we snel werken, maar ook de manier waarop we de snackbar hebben ingericht zorgt voor een hogere omzetsnelheid. ”Yordy doelt hiermee op de route waarbij gasten binnen bestellen en buiten bij het pick-up point hun bestelling ophalen. “Dit geeft rust achter de balie en in de keuken. Ook is het prettiger voor gasten die een nieuwe bestelling willen plaatsen. Als de snackbar vol is met wachtende mensen, nodigt dit niet uit en lopen we onderaan de streep omzet mis.”
Niet iedereen hoeft overigens fysiek in de rij te gaan. Bij Speeltuin Amstelpark kun je ook vanaf het terras QR-bestellen. Je krijgt dan een seintje als je bestelling klaarstaat. Dat draagt ook bij aan de snelheid. Hetzelfde geldt voor de kassa’s van unTill. “Met het kassasysteem werken we veel sneller. We slaan de gerechten aan, mensen krijgen een nummer mee en ik kan direct door naar de volgende gast. Dat werkt ideaal. En de koppeling met het boekhoudsysteem bespaart me een halve dag per maand. Die tijd kan ik weer mooi in de zaak steken.”
Ambitieuze toekomst
Yordy zit vol met toekomstplannen en hoopt over enkele jaren een brasserie te openen op de plek waar nu de snackbar staat. “Dat heeft ook mede mijn keuze voor unTill bepaald. Zij zijn nu eenmaal de meestgebruikte kassa in de horeca en zijn altijd bereikbaar voor support. Dat werkt fijn. En het is natuurlijk een groot voordeel dat mijn personeel snel door heeft hoe unTill werkt. Dat is ideaal, zeker in onze zaak waar het altijd hollen of stilstaan is.”