Nieuw ontwerp met oog voor historie
Vanaf de Molendijk in Numansdorp stappen we het Schippershuis binnen. Het is een drukke woensdagmiddag, de piek is net voorbij. Aan de tafels aan het raam genieten enkele gasten van een late lunch, met uitzicht over de Dorpshaven.
Door de jaren heen heeft het Schippershuis uiteenlopende functies gehad, altijd als het middelpunt van de lokale gemeenschap. De oorspronkelijke elementen en details, zoals het gewelfde plafond in de zaal van het voormalige filmhuis, zijn de voorbije maanden liefdevol hersteld en teruggebracht in het nieuwe ontwerp. Cameron praat ons door de zaak heen.
Ze gaat ons voor: “Op dijkniveau bevinden zich het restaurant, de bar en de keuken.” Het interieur ademt ruimte, een gevoel dat wordt versterkt door de vele raampartijen aan weerszijden van het pand. Terwijl er voor 85 couverts plaats is, doet de setting door een slimme tafelindeling en het vele groen intiem aan.
“Tijdens het hoogseizoen breiden we met twee terrassen onze capaciteit met 200 couverts uit.”
De trap in het hart van het Schippershuis leidt ons naar de bovenverdieping, waar een vergaderruimte is ingericht. Deze draagt – heel toepasselijk – de naam ‘Kajuit’. “Zakelijke gasten kunnen hun vergadering combineren met een lunch of diner in ons restaurant”, vertelt Cameron.
Helemaal beneden in het pand lopen we de grote theaterzaal binnen. Het hoge plafond met prachtige bogen trekt meteen de aandacht en de foto’s aan de wanden brengen de historie van Het Schippershuis tot leven. “Vanuit de zaal stappen onze gasten zo een van de twee terrassen op. Bovenaan de dijk is het genieten in de ochtendzon, hier beneden is het goed vertoeven bij de laatste zonnestralen op een warme zomerdag.” Cameron: “Tijdens het hoogseizoen breiden we met deze twee terrassen onze capaciteit met 200 couverts uit.”
Een systeem dat processen op de werkvloer ondersteunt
Wanneer halverwege vorig jaar de verbouwing van start gaat, begint Cameron aan de zoektocht naar nieuwe systemen voor haar horecazaak. “Dankzij mijn achtergrond in de hotellerie had ik al een goed gevoel bij wat voor ons prettig kon werken”, vertelt ze. “Voor een nieuwe zaak ga je natuurlijk systemen met elkaar vergelijken. Ik heb gekeken naar een kassasysteem dat kan werken met handhelds en keukenschermen.”
“Ik vind het belangrijk dat een kassasysteem de processen op de werkvloer ondersteunt en optimaliseert”, vervolgt ze. Met deze wensen in gedachte neemt Cameron contact op met unTill-dealer UPTA in Wemeldinge. Ze maakt aan het einde van de zomer kennis met adviseur Andy Kristelijn. “Andy is een gezellige prater,” lacht ze, “en hij heeft ons het unTill kassasysteem goed leren kennen.”
Andy: “Cameron en Kay hadden de wens om zowel boven in het restaurant en aan de bar als beneden in de theaterzaal bestellingen op te nemen en te verwerken. De bar- en keukenschermen van unTill bieden dan uitkomst.” Hij legt uit: “Vanaf de handheld en kassaschermen komt alles op de juiste bereidingsplaats samen. Ideaal voor een horecazaak met meerdere ruimtes, zoals het Schippershuis.” Cameron licht haar keuze voor het unTill kassasysteem toe: “Op basis van prijs, kwaliteit en functionaliteiten hebben voor dit systeem gekozen en we zijn de samenwerking met UPTA aangegaan.”
Vaste en nieuwe gasten
Het concept van het Schippershuis is gericht op vlees, met oog voor kwaliteit en minimale verspilling. Kay runt naast het restaurant een eigen horecaslagerij en heeft met die kennis en ervaring het menu van het Schippershuis samengesteld. In het najaar zijn Cameron en Kay gaan ‘proefvaren’ met het nieuwe team en de nieuwe kaart. “Zo konden we aan elkaar, aan de indeling van het restaurant en aan ons concept wennen.”
Dat samenspel wordt inmiddels goed ontvangen door de gasten van het restaurant in Numansdorp. “Maar de eerste periode hebben we als pittig ervaren”, deelt Cameron met ons. “Alles is wennen. Iets dat we vooraf hebben bedacht, vraagt soms in de praktijk om een andere invulling.” Voor het kassasysteem geldt hetzelfde. “De volgorde waarin bepaalde stappen werden uitgevraagd matchte niet met onze werkwijze. Wanneer de druk er vol opstaat, is dat gewoon lastig.”
Na verloop van tijd valt er steeds meer op z’n plek. Cameron: “We hebben de kinderziektes eruit gehaald en we zijn onze processen en systemen verder aan het optimaliseren.” De automatisering die een kassasysteem brengt komt dan ook beter tot zijn recht. “Dat de bonnen nu digitaal worden verstuurd naar de bar of de keuken is erg fijn. Zo raken we geen bonnen kwijt en worden deze niet vochtig.”
“Wanneer gasten een ruimte bij ons huren voor een feest of een bijzondere gelegenheid kan de bediening alle bestellingen op rekening zetten. Zo zie ik precies wat er verkocht is en ik kan hier direct een factuur voor maken.”
Ze vervolgt: “Een ander groot voordeel is dat ik facturen kan versturen vanuit de backoffice van het unTill kassasysteem. Wanneer gasten een ruimte bij ons huren voor een feest of een bijzondere gelegenheid kan de bediening alle bestellingen op rekening zetten. Zo zie ik precies wat er verkocht is en ik kan hier direct een factuur voor maken.
Tijd om even stil te staan is er voor het team van het Schippershuis niet bij. “Het voorjaar staat voor de deur en we bereiden ons voor op de opening van onze terrassen. Richting volgende maand zetten we alle terrasmeubelen op hun plek. Daar kijken we naar uit!”