De ambitie van Patrick van Asch is groot. Als horecaondernemer in hart en nieren staat de teller inmiddels op acht horecabedrijven in Breda en omgeving. En als het aan Patrick ligt, blijft het daar niet bij. “Bij het openen van nieuwe locaties is het heel fijn als je kunt vertrouwen op de expertise van vaste leveranciers. Daarom gingen we op zoek naar een nieuw kassasysteem, dat ons die toekomstbestendige oplossing kon bieden.”
“In plaats van zelf apps te ontwikkelen voor het maken van planningen of het doen van reserveringen investeert unTill juist in goede koppelingen met systemen die hier al helemaal voor doorontwikkeld zijn. Zo hebben wij op alle gebieden het beste van het beste.”
Centrale plek voor data-analyses
Dat unTill goede koppelingen heeft met andere systemen gaf voor Patrick de doorslag. “In plaats van zelf apps te ontwikkelen, investeert unTill juist in goede koppelingen. Dat geeft ons de mogelijkheid om gebruik te maken van systemen voor bijvoorbeeld planning en reserveringen die daar echt voor gemaakt zijn. En hebben we toch één centraal punt waar alle data samenkomt, die we kunnen analyseren en waar we op kunnen sturen.”
Wereld van verschil
Patrick maakt zijn horecamanagers mede-verantwoordelijk voor de resultaten. “Het is handig dat we nu alle informatie beschikbaar hebben om te kunnen zien hoe het echt gaat. Als een manager tegen mij zegt dat het gezellig druk is geweest, maar uit de cijfers blijkt dat er toch teveel personeel ingeroosterd was, kunnen we het erover hebben hoe we dat in de toekomst kunnen voorkomen. Met unTill hebben we nu de tools in handen om dat ook echt zichtbaar te maken.” En dat is voor Patrick een wereld van verschil. “Cijfers zijn enorm belangrijk voor het voortbestaan van je horecazaak. De marges zijn klein en omdat we er natuurlijk ook wat aan willen verdienen, moet je slim omgaan met de kosten en opbrengsten. Stuurinformatie is dan echt onmisbaar.”
Tegelijkertijd realiseert Patrick zich ook dat alleen cijfers niet toereikend zijn. “Klanttevredenheid kun je niet proeven vanuit je bureaustoel. Daarvoor moet je gewoon in de zaak zijn.” Maar ook hier spelen cijfers een rol. “Wij vragen klanten achteraf, via de reserveringstool, altijd hoe zij hun bezoek hebben ervaren. Dat geeft ons waardevolle informatie om het elke keer weer een beetje beter te doen.”
Communicatie verpakt in software
Naast stuurinformatie is communicatie minstens zo belangrijk voor Patrick. “In één van onze zaken, De Fazant, zijn we gaan werken met unTill Keukenmanagement. Een enorme verbetering, we hebben nu veel meer controle in de keuken. De communicatie is als het ware nu verpakt in software.”
Het succes van de keukenschermen ligt volgens Patrick niet alleen bij de schermen zelf, maar ook bij het aanpassen van de routing in de keuken. “Voorheen werd er veel gelopen. Benodigde spullen lagen aan de andere kant van de keuken, waardoor er niet efficiënt gewerkt kon worden. Nu hebben we echt werkstations gemaakt, waar alles binnen handbereik ligt. Op de keukenschermen is te zien welke taken er liggen per werkstation.” Een succesformule, zo vindt ook het keukenpersoneel zelf. “De chef kwam laatst naar me toe en zei: ‘Dit hadden we drie jaar eerder moeten doen.’ Een mooier compliment kun je niet krijgen.”
Wil jij ook sturen op de waardevolle informatie die in jouw horecazaak te vinden is? Maak een vrijblijvende afspraak met onze horeca adviseur en vertel ons hoe wij de succesformule voor jou kunnen maken.