Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in Entree Magazine.
Horecaondernemers opgelet: er verandert het nodige in betaalland. De belangrijkste wijziging dit keer? Maestro en V Pay verdwijnen en worden vervangen door Mastercard Debit en Visa Debit.
Dat betekent dat oude pinautomaten mogelijk niet meer werken zonder update of vervanging. Daarnaast veranderen ook de kostenmodellen. En, andermaal opgelet: deze ontwikkelingen raken direct je dagelijkse betalingen én je marges.
Abracadabra
“Voor veel horecaondernemers is deze wereld abracadabra”, weet Kevin Leenards, horeca-adviseur bij unTill-dealer Adnamics, dat tal van horecabedrijven adviseert en ondersteunt bij hun automatisering. “Wij proberen die wereld begrijpelijk te maken. Dat kan erg waardevol zijn. Een paar centen minder per transactie kan op jaarbasis een groot verschil maken.”
Huidige situatie
unTill brengt allereerst de huidige situatie in kaart met de ondernemer. Welke betaaloplossingen zijn er nu al en vereisen die aanpassing of verbetering? “Steeds vaker zie je dat we het niet zozeer over de kassa zelf hebben als wel over het verbeteren van processen”, ervaart Leenards.
“Als je dat inzichtelijk hebt gemaakt, dan is de vraag: wat zijn de plussen en minnen voor elke aanbieder van betaaloplossingen? De horecaondernemer houdt altijd zelf het stuur in handen. Deze moet uiteindelijk zelf de beste keuze maken voor zijn of haar zaak.”
Opbrengsten
Wat het oplevert, is per situatie verschillend, maar zeker op drukke plekken, waar ook nog eens veel toerisme komt, kan het een significant verschil opleveren. Een horecaondernemer kan kiezen voor ‘blended pricing’, waarbij je een vast tarief per transactie betaalt, of voor ‘interchange++’, waarbij de kosten per transactie wisselen per type betaalkaart. Grofweg: 0,15 cent per transactie met een Nederlandse pinpas, tegenover 0,90 cent voor een transactie met een Amerikaanse creditcard.
“Als je in de Amsterdamse binnenstad zit, waar een groot aandeel creditcards is vanwege het toerisme, dan kan een overstap heel interessant zijn. Er zijn tegenwoordig al aanbieders zoals Klearly, die bijhouden waar een betaalpas vandaan komt en hoeveel er per land wordt uitgegeven.”
Een horecaondernemer kan met onze hulp een weloverwogen keuze maken.
Kevin Leenards
Stabiliteit en continuïteit
Stabiliteit en continuïteit zijn voor elke horecaondernemer ook belangrijk, weet Leenards. “Zeker op drukke locaties met grote piekmomenten kan het relevant zijn om offline payments te kunnen accepteren”, stelt hij. “We maken met de ondernemer altijd een plan op maat.” Met daarbij als grote kracht de onafhankelijkheid van unTill. “Dat is onze onderscheidende factor”, benadrukt Leenards. “Een horecaondernemer kan met onze hulp een weloverwogen keuze maken.”
Ben je op zoek naar een passende betaaloplossing en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Meld je dan aan voor het aankomende webinar van unTill, waarin we je een duidelijk overzicht van de mogelijkheden bieden.

