Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in Entree Magazine.
Bierbrouwerij Oijen vlakbij het Brabantse Oss groeit de laatste jaren als kool. Mede dankzij de slimme tools van kassasysteem unTill houdt het ondernemersstel Fokke en Lonneke alles onder controle. “We hebben meer overzicht en minder stress.”
Bij Bierbrouwerij Oijen voert de Brabantse gezelligheid de boventoon. De brouwerij, gelegen in het buitengebied van Oss, werd in 1989 opgezet door Piet Kees en Carlette Roeland, de ouders van huidige eigenaar Fokke. Met hetzelfde enthousiasme runt hij sinds tien jaar de zaak samen met zijn vrouw Lonneke.
Compleet horecabedrijf
Onder hun vleugels groeide het bedrijf uit tot een full-service horecazaak, met een ontbijt-, lunch-, borrel-, en dinerkaart, een enorm terras met ruimte voor 400 gasten, speelruimte, een groepsaccommodatie en sinds kort ook een mini-vakantiepark met luxe lodges.
De brouwerij speelt nog altijd een centrale rol, vertelt Fokke: “We brouwen ons eigen speciaalbier en distilleren zelf jonge jenever, whisky, gin, en limoncello. Veel gasten komen ervoor terug, al gaat het de meeste gasten om het totaalplaatje van de gemoedelijkheid, het weidse uitzicht, een fatsoenlijke maaltijd en de huisgebrouwen drank.”
Betalen aan tafel
De enorme groei die Bierbrouwerij Oijen de laatste jaren doormaakt, vraagt om partners die meebewegen. Bijvoorbeeld op het gebied van het kassasysteem. unTill, al ruim tien jaar vaste partner van de brouwerij, voldoet 100% aan deze wens, vertelt Fokke. Hij heeft net de derde versie laten implementeren.
Jeroen van den Heuvel van unTill: “Alle communicatie naar de keuken gaat nu digitaal. De keukenbrigade ziet op schermen wat er in welke volgorde moet gebeuren en tikt de bon af als de bestelling weg is.” Fokke vult aan: “Dat levert enorm veel rust op. Achter de bar is ook veel meer overzicht en minder stress, terwijl we met één medewerker minder staan.”
Het bewijst zich al jaren als een degelijk en stabiel systeem: het klopt als een bus.
‘Het scheelt tijd en geld’
Ook over de handhelds met betaalfunctie van unTill is de ondernemer erg te spreken: “Op een zonnige zaterdagmiddag scheelt het gigantisch veel meters, en dus tijd en geld, als de bediening niet meer met gasten mee naar binnen hoeft om af te rekenen. Betalen aan tafel, schoonmaken en hop, de volgende gasten kunnen zitten.”
Een goedwerkend kassasysteem staat voorop, en dat is bij unTill dik in orde. Fokke: “Het bewijst zich al jaren als een degelijk en stabiel systeem: het klopt als een bus.” Maar het persoonlijke contact met unTill is Fokke ook veel waard: “Mocht er onverhoopt een keer iets mis zijn en ik bel, dan wordt áltijd de telefoon opgenomen en hoef ik nauwelijks iets uit te leggen, het wordt gewoon geregeld. Dat getuigt nou echt van goed partnerschap.”

