Simpel kassasysteem werkt voor jouw horecazaak
Hoe ingewikkelder het kassasysteem, hoe langer de inwerktijd. De druk op de personele bezetting is hoog en daarom moet een nieuwe collega zonder al te veel uitleg kunnen werken met het systeem. De gebruiksvriendelijkheid van het kassasysteem is dus belangrijk. Maar hoe weet je of een kassasysteem voor jou en je personeel gemakkelijk te gebruiken is?
In deze blog lees je over:
- Wie de gebruikers in jouw horecazaak zijn
- Wat een gebruiksvriendelijke kassa je oplevert
- De 6 checks om het gebruiksgemak te bepalen
- Zo vind je een gebruiksvriendelijk kassasysteem
De gebruikers van jouw kassasysteem: wie zijn dat?
Bij de aanschaf van een kassasysteem is het verstandig om stil te staan bij wie er met het systeem gaat werken. Ben je een zelfstandig ondernemer en gaan alle bestellingen door jouw handen? Of heb je personeel in dienst voor de bediening en de keuken? Zijn ze opgegroeid met digitale systemen of hebben ze zich dit moeten aanleren? Een goed stuk techniek maakt dat alle gebruikers er eenvoudig, zelfstandig en met plezier mee kunnen werken.
De gebruikers verwachten allemaal iets anders van het kassasysteem. Of beter gezegd; de verschillende handelingen die zij doen bepalen wat zij van het systeem nodig hebben. Bij het opnemen van een bestelling gebruik je het kassasysteem op een andere manier dan bij het bereiden van diezelfde bestelling, dat hoeven we jou niet uit te leggen.
Door te begrijpen hoe er in de bediening, in de keuken, bij de administratie en wellicht ook door de gast met het systeem wordt gewerkt, kun je beter inschatten wat een kassasysteem voor jou en je personeel gebruiksvriendelijk maakt. Daarom komen onze horeca adviseurs graag eerst bij je over de vloer: jij vertelt over hoe je in jouw horecazaak werkt, vervolgens maken we samen een plan op maat.
Wat een gebruiksvriendelijke kassa je oplevert
Je bent jouw horecazaak niet gestart om met een mooi kassasysteem te werken. Waarom dan zoveel aandacht besteden aan het vinden van het juiste systeem? Levert het mij dan ook iets op, hoor ik je afvragen. Het simpele antwoord: jazeker! Een gebruiksvriendelijk kassasysteem heeft veel voordelen, dit zijn de belangrijkste:
- Het maakt het werk efficiënter: een overzichtelijk scherm met knoppen waar je ze verwacht, zo kun je sneller bestellingen opnemen en verwerken. En als de bestellingen automatisch worden doorgestuurd naar de juiste bereidingsplaats, dan bespaar je veel tijd.
- De inwerktijd wordt aanzienlijk verkort: een nieuwe collega wil je zo snel mogelijk kunnen inzetten. Na een korte instructie kan de medewerker zelfstandig bestellingen verwerken en leert deze zich de meer geavanceerde functies van het kassasysteem binnen de kortste keren aan.
- Het voorkomt vragen: beeld je eens een menukaart in. Als er niet duidelijk staat aangegeven welke dranken of gerechten in de middag of in de avond geserveerd worden, gaan de gasten vragen stellen. Hetzelfde doet jouw personeel wanneer zij iets niet in het kassasysteem kunnen vinden. Een kassa die hen in de juiste richting wijst zorgt ervoor dat jij je handen vrij hebt.
- Er wordt meer verkocht: dat toefje slagroom op de chocolademelk. En die frietjes (of de patat zo je wilt) bij het hoofdgerecht zijn interessant voor de marge. Hoe fijn is het wanneer de bediening deze met een druk op de knop kan toevoegen aan de bestelling? De up- en cross-sell in jouw horecazaak gaan direct omhoog.
- Je kunt meer aandacht geven aan jouw gasten: en vergeet niet dat aan tafel 7 de gasten al lang op hun drankje wachten. Bestellingen snel kunnen verwerken is één, de voortgang in jouw zaak in de gaten houden is twee. Als het kassasysteem jouw personeel met statuskleuren laat zien wanneer zij de volgende bestelling kunnen uitvragen, kun je de gast positief verrassen met een vlotte service.

De 6 checks om de gebruiksvriendelijkheid te bepalen
Onze adviseurs raden je aan om de volgende vragen te stellen:
- Kun je de voor jou belangrijke informatie op een logische plek vinden? Bijvoorbeeld een onderscheid in alcoholische dranken (bier, wijn, gedistilleerd) in plaats van een totaaloverzicht van alle dranken.
- Volgt het systeem de werkwijze in de horeca? De horeca heeft een unieke werkwijze. In het kassasysteem moeten de stappen van bestellen, bereiden en betalen in de juiste volgorde worden uitgevraagd.
- Denkt het systeem met je mee? In de haast wil je wel eens iets over het hoofd zien. Laat het systeem zien welke gasten op hun bestelling wachten of herinnert deze je eraan om de allergenen uit te vragen?
- Zijn producten en prijzen eenvoudig aan te passen? Veranderd er iets in jouw aanbod? Wanneer je aanpassingen direct kunt doorvoeren, ook op afstand, blijf je in controle over wat er in jouw zaak gebeurt.
- Kun je het kassasysteem koppelen met andere systemen in jouw zaak? Gemakkelijk gegevens ophalen uit en doorsturen naar de andere systemen die je in jouw horecazaak gebruikt bespaart je tijd en voorkomt fouten.
- Biedt de leverancier support en training? Het wiel zelf moeten uitvinden is zeker niet nodig. Vraag bij de leverancier of en welke training en support er mogelijk is.
Zo vind je een gebruiksvriendelijk kassasysteem
Met deze tips maak je een weloverwogen keuze voor het beste kassasysteem voor jouw horecazaak. De horeca adviseurs van unTill kunnen je hierbij helpen. Zo doen we dat:
- Plan een vrijblijvend gesprek met jouw lokale adviseur. En vertel ons over jouw horecazaak en hoe je graag werkt.
- Wij maken een plan op maat voor jou. Samen bespreken we je wensen en vervolgens richten we de systemen helemaal voor je in.
- Jij kunt aan de slag met jouw nieuwe kassasysteem. En wij zijn er voor je als er iets niet werkt.