Meer verdienen door upselling en cross selling?

In een divers aantal grote bedrijven is upselling en cross selling het grooste punt van aandacht binnen de sales. Dit is ook niet gek als je je bedenkt dat soms wel 30% van de omzet afkomstig is van één van deze strategieën. Naast een verhoogde omzet kan het ook de winst marge verhogen, relaties versterken en personeelsprestaties verbeteren.

Voorbeeld upselling

Upselling is een krachtige strategie om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen en zo de omzet te stimuleren. Stel je voor dat een gast je zaak binnenkomt en van plan is om een standaard hamburger te bestellen. Als bedieningsmedewerker kun je subtiel wijzen op de speciale gourmet burger op het menu, die weliswaar duurder is, maar ook rijkelijk belegd is met premium ingrediënten en extra smaakvol is.

Door de gast op een vriendelijke en attente manier te informeren over deze optie, creëer je de mogelijkheid voor een upsell. De gast voelt zich verleid om te kiezen voor de duurdere burger, waardoor niet alleen de tevredenheid van de gast wordt vergroot, maar ook de omzet van je zaak wordt verhoogd.

Voorbeeld cross selling

Wanneer een gast een kopje koffie bestelt, is het aanbieden van een verse appeltaart nog niet eens zo’n gek idee! Het combineren van complementaire producten op een menukaart of het suggereren van aanvullende items tijdens het opnemen van de bestelling kan leiden tot een win-win situatie voor zowel de gast als de zaak.

Hoe behaal je deze resultaten?

Het trainen van personeel in upsell- en cross-sellingtechnieken is essentieel om deze lucratieve verkooptechnieken te gebruiken. Door middel van gerichte training kunnen medewerkers leren hoe ze op een vriendelijke en subtiele manier extra producten of upgrades kunnen aanbieden aan gasten, zonder opdringerig over te komen.

Dit komt voornamelijk neer op het kennen van het menu, het begrijpen van de complementariteit tussen verschillende gerechten en drankjes, en het ontwikkelen van effectieve communicatievaardigheden. Door regelmatige trainingssessies en feedback kunnen medewerkers hun upselling- en cross-sellingvaardigheden blijven verbeteren, waardoor ze in staat zijn om niet alleen de omzet te verhogen, maar ook diepe relaties te vormen met gasten.

unTill’s slimme inzichten en koppelingen met bestelpartijen maken upselling en cross-selling enorm efficiënt. Benieuwd naar onze oplossingen?

Cross selling taart