2023: ontdek de belangrijkste horecatrends

Met de feestdagen nog vers in het geheugen, is voor veel mensen het ‘normale’ leven nu toch echt weer begonnen. Ook de horeca heeft tijd om bij te komen van de drukke decembermaand. Een mooi moment dus om vooruit te kijken: wat is kenmerkend voor de horeca dit jaar, en met welke trends moet jij als horecaondernemer echt aan de slag? De praktijkspecialisten van unTill geven je een inkijkje in de trends van 2023.

Trend 1 – Verras je gasten

Uit onderzoek van ING blijkt dat gasten minder vaak, of minder uitgebreid uit eten gaan. Een extra reden om in 2023 nog harder te werken aan een optimale gastbeleving. Je wilt natuurlijk wel dat gasten jouw horecazaak uitkiezen voor die ene keer per maand dat ze een hapje buiten de deur eten.

Een manier om jouw gasten aan je te binden, is door hen te verrassen met jouw service. Je hoeft echt geen circusartiest te worden, maar zorg wel dat je je gasten net even dat beetje extra biedt. Maak bijvoorbeeld tijd om een praatje met je gast te maken, of presenteer je gerechten net even anders dan de meeste concurrenten. Om een voorbeeld te geven: gebruik jij alleen lokale producten? Voeg dan in je menukaart een mooie tekst toe over de leveranciers waar je mee werkt of deel met geïnteresseerde gasten het recept van een van je gerechten. Mooie klantbinding voor jouw zaak, en ook nog positief voor de lokale ondernemers.

Daarnaast is het slim om te werken met een loyaliteitsprogramma waarmee je gasten aan je kunt binden. Denk bijvoorbeeld aan een spaarprogramma voor een gratis drankje. Reserveren gasten bij jouw horecazaak online? Vraag dan ook direct of je hun e-mailadres mag toevoegen aan een mailinglijst. Zo kun je je gasten eens in het kwartaal via automatische mailcampagnes op de hoogte houden van leuke events of nieuwe gerechten op de kaart. Grote kans dat ze de volgende keer sneller aan jou denken als ze een avondje uitgaan.

Trend 2 – Optimale gastbeleving met minder mensen 

We hadden het graag anders gezien, maar het personeelstekort blijft ook in 2023 een actueel onderwerp. Hoewel het tekort niet verder op lijkt te lopen, zien we nog steeds dat horecazaken soms genoodzaakt zijn om tijdelijk hun openingstijden aan te passen. Gelukkig is de horeca veerkrachtig en blijven horecaondernemers zoeken naar manieren om gasten dezelfde beleving te bieden, maar dan met minder mensen.

Afgelopen jaar heeft het QR-bestellen een enorme vlucht genomen en onze verwachting is dan ook dat deze trend in 2023 blijft voortzetten. Maar ook op andere vlakken kun je als ondernemer efficiënter werken. Heb jij bijvoorbeeld al kennisgemaakt met de combiterminal? Met deze nieuwe techniek hebben jouw medewerkers nog maar één device nodig voor bestellen en betalen en dat levert aardig wat tijdswinst op. Voor gasten én voor medewerkers.

Dit zijn overigens niet de enige opties om gasten een topervaring te blijven bieden. Denk bijvoorbeeld ook aan het werken met bar- en keukenschermen, of het koppelen van je kassa met andere systemen om zo efficiënt mogelijk te werken. Ben je benieuwd hoe je de juiste oplossingen en innovaties kunt inzetten in jouw horecazaak? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Trend 3 – Datagestuurde restaurants

In veel sectoren is data al de basis voor ondernemingsbesluiten, en in 2023 zien we dat ook steeds meer horecaondernemers kiezen voor een datagestuurde horeca. Niet vreemd als je bedenkt dat je de almaar stijgende inkoop- en energieprijzen maar beperkt door kunt belasten aan je gasten. Reden dus voor horecaondernemers om te onderzoeken op welke onderdelen van de dienstverlening ze geld laten liggen. Om dit te achterhalen is inzicht essentieel. Zo weet je hoe je horecazaak presteert, wat de productiviteit is van je medewerkers en op welke momenten van de dag het geld bij je wegloopt. Door te investeren in wat juist is, maak je overigens ook het werk van je medewerkers efficiënter. Ideaal, want hierdoor heb je weer extra handen om je gasten blijvend te verrassen.