Ondernemen in coronatijd: “niets doen levert sowieso niets op”
In 2020 kreeg de horeca twee keer het nare bericht dat ze de deuren moesten sluiten. Ondanks het vervelende nieuws geen reden voor Stephanie Heijkoop en Bob Zandberg van Villa Westend in Velserbroek om bij de pakken neer te gaan zitten: “Het is balen, maar niets doen schiet sowieso niet op. Voor jezelf niet en ook niet voor je gasten.” Het resultaat: medewerkers die aan het werk kunnen blijven en inspirerende initiatieven.
De eerste lockdown hebben Stephanie en Bob volledig gebruikt voor een geplande verbouwing. “In die periode zouden we al voor 50% dichtgaan om ons restaurant te kunnen verbouwen. Omdat we nu volledig dicht moesten, hebben we met het hele team en een aannemer verbouwd. We hadden in deze periode daarom ook helemaal geen tijd voor afhaal. Toen we de deuren weer mochten openen in juni was het gelukkig direct hartstikke druk.”
Samen aan de slag
Dat Stephanie en Bob later dat jaar de deuren misschien weer moeten sluiten; daar willen ze dan liever nog niet over nadenken. Maar als het zover is, gaan ze direct aan de slag. “We hebben een heel leuk en fijn team. Voor ons is het belangrijk dat we dat team bij elkaar houden, zodat we samen weer verder kunnen.” Reden om direct in mogelijkheden te denken en te kijken hoe alle medewerkers aan het werk konden blijven.
“We hebben een oude foodtruck uit de loods gehaald en samen opgeknapt. Mensen kunnen gerechten afhalen of we bezorgen de bestelling thuis. De kassa van unTill is heel intuïtief, dus we hebben zelf alles aangepast naar to-go. En we hadden al een extra kassa, dus die konden we makkelijk in de foodtruck zetten.”
Van horeca naar de zorg
Hoewel het bezorgen en afhalen een succes is, haalt Villa Westend niet de omzet die ze normaliter hebben met 200 couverts op een avond. “Afhalen is een druppel op de gloeiende plaat, het was snel duidelijk dat we zo de winter niet doorkomen. Daarom hebben we een bericht op LinkedIn geplaatst met de vraag wie een tijdelijke baan heeft voor iemand uit ons superleuke team.” Het bericht wordt niet alleen veel gedeeld, ook komen er heel snel reacties. “Binnen een week had iedereen een plekje. Ze werken nu op de administratie bij een corona teststraat, in de zorg, bij de slager en in het magazijn. En iedereen werkt ook nog een dag in de foodtruck.”
De medewerkers snappen allemaal dat het nodig is, maar vinden het soms best even pittig. “We hebben een groepsapp en daarin hebben we dagelijks contact, zo kunnen we elkaar ook motiveren om nog even vol te houden. En de reacties vanuit de opdrachtgevers zijn positief. Zo zegt het zorgpersoneel dat onze medewerkers hen een ander perspectief laten zien. Onlangs hebben ze bijvoorbeeld voor alle bewoners pannenkoeken staan bakken. Dat zijn leuke dingen.”
Nieuwe initiatieven blijven bedenken
Maar ook in Villa Westend zitten ze niet stil. Het team blijft continu nadenken over nieuwe initiatieven om in contact te blijven met gasten. Een mooi voorbeeld is de online wijnproeverij die zij samen met wijnboeren uit binnen- en buitenland hebben georganiseerd. Dat het online evenement een groot succes is, blijkt uit de ruim 160 deelnemers. En ook voor de nieuwe wijnproeverij stromen de aanmeldingen binnen. “We hebben goed nagedacht over de cameraopstelling waardoor het niet zo statisch is om naar te kijken. Elke gast kreeg kleine flesjes wijn thuis met bijpassende hapjes. En aan het eind van de proeverij hadden we ook nog een verrassing voor een van de deelnemers: daar stonden we ineens op de stoep met een grote fles wijn.”
Voor Stephanie en Bob is het vanzelfsprekend dat ze altijd op zoek blijven gaan naar mogelijkheden. “Je moet vooral durven en doen. Ons helpt het ook om aan het team en onze gasten te vragen wat ze missen. We zijn ook heel actief op social media, een mooie manier om in contact te blijven met onze gasten en inspiratie te krijgen voor nieuwe, online evenementen. Zo blijven we in deze tijden toch positief bezig.”