unTill

Als reactie op coronamaatregelen een nieuwe zaak openen

Als reactie op coronamaatregelen een nieuwe zaak openen

Restaurant Klaas in Uitgeest wist bij de eerste lockdown meteen: om te overleven, moet je alles wat je doet, goed doen. Dit leidde niet alleen tot uitstekende beoordelingen voor hun bezorgdiensten, maar ook tot de opening van een nieuwe zaak. Volgens eigenaar Niek Groen komt in deze uitdagende tijden het DNA van het team goed naar voren. “Ons optimisme helpt ons zeker.”

Snel schakelen in de eerste lockdown

Niek herinnert zich nog de hectische avond van de eerste lockdown. “Op 15 maart hadden we een half uur om alles te sluiten. Het was een chaotisch moment, vooral omdat we een tafeltje met zestigplussers hadden die niet eens wisten wat er aan de hand was.” De dag erna begon Niek met zijn compagnon te brainstormen over hoe ze konden omschakelen naar bezorgen en afhalen, de enige overgebleven opties. “We wisten meteen dat we niet zomaar de hele kaart online konden zetten. Sommige gerechten zijn simpelweg niet geschikt om te bezorgen. Daarom kozen we voor stoofgerechten en bijvoorbeeld spareribs met een speciale lak, gerechten die goed aankomen bij onze gasten.”

Zonder corona geen extra zaak

Toen Restaurant Klaas op 1 juni weer openging, werkte het restaurant op volle capaciteit binnen de mogelijkheden. De zomermaanden, normaal ook kermistijd, brachten een nieuwe kans. “We besloten om ijs- en taartzaak De Kleine Molen te openen op Erfgoedpark De Hoop in Uitgeest,” vertelt Niek. “Hier kunnen gasten terecht voor huisgemaakte appeltaart, pizzabroodjes en ons zelfgemaakte roomijs. Die ijsmachine en De Kleine Molen waren er zonder corona waarschijnlijk niet geweest.”

Vooruitkijken: de opening van Restaurant Krelis

De locatie van De Kleine Molen ligt op hetzelfde erfgoedpark waar Niek en zijn team al plannen hadden voor een nieuw restaurant, Restaurant Krelis, dat in juni 2021 zal openen. “Met Krelis willen we iets bieden dat nog niet bestaat in Uitgeest, zoals oesters. Restaurant Klaas houden we toegankelijk met gerechten als hamburgers. Dankzij ons kassasysteem unTill kunnen we medewerkers eenvoudig in beide restaurants inzetten. Onze dealer, Adnamics, heeft ons systeem bij Klaas geüpdatet, zodat we straks in beide zaken met hetzelfde kassasysteem kunnen werken.”

Optimisme en betrokkenheid van vaste gasten

Niek geeft aan dat hun optimisme een belangrijke factor is geweest om door deze periode heen te komen. “We hebben veel steun gehad van onze vaste gasten in Uitgeest. Daarnaast hielpen de extra inkomsten uit De Kleine Molen en het bezorgen ons voldoende omzet te draaien.” Als hij terugkijkt, is Niek vooral trots dat hij niemand heeft hoeven ontslaan. “Dat geeft rust en vertrouwen voor de toekomst.”

Winkelwagen sluit