unTill

Ondernemen in coronatijd: “niets doen levert sowieso niets op”

Ondanks coronasluiting nieuwe initiatieven bij Villa Westend

In 2020 kreeg de horeca twee keer het bericht dat de deuren dicht moesten. Voor Stephanie Heijkoop en Bob Zandberg van Villa Westend in Velserbroek was dit geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. “Het is balen, maar niets doen helpt sowieso niet. Voor jezelf niet en ook niet voor je gasten.” Het resultaat: een actief team dat aan het werk kan blijven en creatieve initiatieven.

Verbouwing tijdens de eerste lockdown

Tijdens de eerste lockdown gebruikten Stephanie en Bob de verplichte sluiting voor een geplande verbouwing van hun restaurant. “In die periode zouden we al voor 50% dichtgaan voor verbouwingswerkzaamheden. Omdat we nu helemaal dicht moesten, zijn we direct met het hele team en een aannemer aan de slag gegaan. We hadden in deze periode dan ook geen tijd voor afhaal, maar konden in juni gelukkig direct weer druk openen.”

Creatief omgaan met de tweede lockdown

Bij de tweede sluiting zetten Stephanie en Bob alles op alles om hun team aan het werk te houden. “We hebben een oude foodtruck uit de loods gehaald, opgeknapt, en ingericht voor afhalen en bezorgen. Dankzij de extra kassa van unTill was het systeem eenvoudig om te zetten naar to-go.”

Van horeca naar de zorg

Hoewel de foodtruck een succes was, haalde Villa Westend niet de omzet die ze gewend waren. “Afhalen is een druppel op een gloeiende plaat; het werd snel duidelijk dat we zo de winter niet door zouden komen.” Daarom plaatsten ze een oproep op LinkedIn voor tijdelijke banen voor hun medewerkers. “Binnen een week had iedereen een plek gevonden, onder andere bij de teststraten, in de zorg en bij de slager.” Hun medewerkers, die elkaar dagelijks motiveren via een groepsapp, kregen ook positieve reacties van de opdrachtgevers.

Online wijnproeverijen als nieuw initiatief

Ondanks de uitdagingen bleef het team van Villa Westend bezig met nieuwe manieren om gasten te bereiken. Een groot succes was een online wijnproeverij met wijnboeren uit binnen- en buitenland, waarbij ruim 160 gasten deelnamen. “We hebben extra aandacht besteed aan de cameraopstelling om het visueel aantrekkelijk te maken en gasten ontvingen kleine flesjes wijn en hapjes thuis. Aan het einde van de proeverij verrasten we een van de deelnemers persoonlijk met een grote fles wijn aan de deur.”

Positief en actief blijven

Stephanie en Bob blijven nieuwe ideeën uitproberen en hun gasten actief betrekken. “Je moet vooral durven en doen,” zegt Bob. “Door feedback van het team en onze gasten krijgen we ideeën voor nieuwe evenementen. Ook social media helpt om inspiratie op te doen en contact te houden.” Ondanks de omstandigheden blijft Villa Westend positief bezig.

Winkelwagen sluit