Software in de horeca: zonder stress de kerstpiek door?
It’s the most wonderful time of the year, maar vaak ook de drukste voor horeca ondernemers; de agenda zit overvol met kerstdiners, kantoorborrels en eindejaarsfeestjes. December is wat dat betreft de grande finale van het jaar: groots, druk en over the top. Oude en trouwe klanten komen vol verwachtingen bij je terug en nieuwe groepen zetten nieuwsgierig voor de eerste keer een voet in je zaak. Niet gek dus dat veel horecatijgers deze periode als stressvol ervaren. Hopelijk kunnen wij helpen met wat handige tips over het verbeteren van jouw horeca onderneming doormiddel van slimme software!
Tip 1: zet in op efficiënt werken
Misschien neem je tijdelijk extra personeel aan in deze drukke periode. Kennisoverdracht is belangrijk, maar kost vaak veel tijd. Zeker als het bij iedere extra (inval)kracht opnieuw moet gebeuren. Zorg ervoor dat belangrijke informatie en afspraken, planningen en taakverdelingen vindbaar zijn op een vaste plek in de cloud waar ieder teamlid op ieder moment en op iedere locatie toegang toe heeft. Door slimme horeca software is iedereen, altijd op de hoogte.
Tip 2: automatiseer alles met software, behalve je gastvrijheid
Met de juiste software, stuur jij in een paar tellen een gepersonaliseerde offerte uit of ontvangt je klant na de borrel direct automatisch de factuur. Scheelt jou veel tijd, hoeft je klant niet te wachten en krijg jij sneller betaald. Win-win-win!
Dus zeg maar dag tegen onpersoonlijke Word-offertes, facturen die pas na twee maanden verstuurd worden (en nog veel later betaald) en handmatig aanpassingen verwerken, net zoals strandpaviljoen Timboektoe in Wijk aan Zee: “Toen we nog offertes en afspraken in Excel maakten, moesten we bij iedere kleine wijziging het hele document veranderen en opnieuw versturen. Met MICE kan ik binnen een paar minuten een offerte en een draaiboek de deur uitsturen. Een verademing!”
Tip 3: zorg ervoor dat je altijd bereikbaar bent
Zorg ervoor dat je altijd bereikbaar bent voor potentiële klanten, zodat je zelfs in de drukste periode nog nieuwe opdrachten voor de rustigere maanden binnen haalt. De online aanvraagmodule van MICE Operations werkt als een extra sales medewerker op je website die dag en nacht deals binnen haalt. De module is namelijk altijd bereikbaar en stelt de juiste vragen, zodat snel duidelijk is wat de opdrachtgever wenst. Hoe dat werkt? De bezoeker selecteert het soort evenement en het aantal gasten op de gewenste datum, waarna die een passend aanbod krijgt. In de volgende stappen kan de klant kiezen uit de beschikbare locaties en pakketten, om zo het ideale event samen te stellen. Vervolgens kost het jou 80% (!!) minder tijd om een offerte te maken. Zo haal je klanten binnen, terwijl je een event draait (of na een lange dag op bed ligt)!
Horeca optimalisatie met Software
MICE Operations biedt eventmanagement software om jouw horeca- of evenementenlocatie te optimaliseren. Met MICE werk je niet langer met losse documenten, mailtjes en systemen, maar heb je één compleet overzicht. Zo ben je veel minder tijd kwijt aan administratie en heb jij alle aandacht voor je horeca gasten en bezorg jij een holly jolly decembermaand!