Als reactie op coronamaatregelen een nieuwe zaak openen
Restaurant Klaas in Uitgeest wist bij de eerste lockdown meteen: als je wilt overleven in deze tijd, moet je alles wat je doet, goed doen. Met als resultaat uitstekende beoordelingen voor de bezorging en het openen van een nieuwe zaak. Volgens eigenaar Niek Groen komt juist in deze lastige tijden het DNA van het team van Restaurant Klaas goed naar voren. “Ons optimisme helpt ons zeker.”
Niek kan zich de eerste lockdown nog goed herinneren. “We hadden op 15 maart een half uur om alles te sluiten. Het was een heel chaotisch moment, helemaal omdat we een tafeltje hadden met zestigplussers zonder smartphone die geen idee hadden wat er gaande was.” Op 16 maart is Niek direct met zijn compagnon gaan brainstormen hoe ze invulling konden geven aan het bezorgen en afhalen; het enige wat dan nog mogelijk was.
“We wisten meteen dat we niet klakkeloos de hele kaart online konden zetten. Sommige gerechten zijn nou eenmaal niet geschikt om te bezorgen, bijvoorbeeld omdat het vlees nog verder gaart in een bakje. Daarom hebben we voornamelijk gekozen voor stoofgerechten. Het bezorgen was eigenlijk direct een succes; mede ook door het sfeertje ‘support your locals’ bij onze gasten. We hebben nu zo’n veertig bestellingen per dag, terwijl we normaal twintig tafels in het restaurant hebben. Qua volume was er dus een verdubbeling en de kwaliteit past helemaal bij Restaurant Klaas. Gasten zijn bijvoorbeeld lovend over de spareribs met de speciale lak van de chef.”
Zonder corona geen extra zaak
Als Restaurant Klaas 1 juni de deuren weer opent, bedient het restaurant zes dagen in de week dertig gasten. “Sommige dagen hadden we zelfs een dubbele shift. Binnen de mogelijkheid hebben we daar echt maximaal resultaat behaald.” De zomer is traditioneel ook de periode voor de Kermis Uitgeest. Een evenement waar restaurant Klaas normaliter een flinke omzet draait.
“Bij ons kwam toen ook de vraag boven: hoe gaan we deze zomer aanvliegen? We hebben toen besloten om ijs- en taartzaak De Kleine Molen te openen op Erfgoedpark De Hoop in Uitgeest. Gasten konden hier allemaal lekkere gerechten kopen voor take-away. Denk aan huisgemaakte appeltaart, pizzabroodjes en versgemaakt roomijs. Dit ijs maken we zelf in Restaurant Klaas, ook weer vanuit de gedachte dat als je iets doet, je het goed moet doen. Maar die ijsmachine en De Kleine Molen waren er zonder corona waarschijnlijk niet geweest.”
Van oesters tot hamburgers
De locatie van De Kleine Molen is op hetzelfde erfgoed waar de eigenaren van Restaurant Klaas al voor corona een overeenkomst hebben gesloten voor een nieuw restaurant. “Restaurant Krelis opent in juni 2021 haar deuren, alle tijd die we nu overhouden, gebruiken we voor dat restaurant. Met Krelis willen we iets bieden wat Uitgeest nog niet heeft, zo gaan we werken met oesters. Restaurant Klaas willen we juist toegankelijker houden, een goede hamburger voor € 12,-, dat werk.” Om medewerkers makkelijker in beide restaurants in te kunnen zetten, werkt Niek in beide restaurants met unTill. “Onze dealer Adnamics was zo coulant om ons systeem bij Klaas een update te geven, zodat we straks in beide zaken met hetzelfde kassasysteem kunnen werken.”
Niemand ontslaan
Bij het bezorgen heeft Niek veel gehad aan Formitable. “Zij hebben in de coronatijd snel een widget voor thuisbezorgen ontwikkeld. Hun oplossing voor reserveren koppelt ook heel makkelijk met unTill.” Maar Niek denkt dat vooral hun optimisme een belangrijke factor is voor succes. “Al is het natuurlijk een oneerlijke strijd, wij zitten in een dorp met veel vaste gasten. Ik moet er niet aan denken dat ik een zaak in Amsterdam heb.”
Als Niek terugkijkt is hij vooral trots op het feit dat hij niemand heeft hoeven ontslaan. “Samen met de staaststeun, het bezorgen en De Kleine Molen draaien we genoeg omzet om te kunnen overleven. Dat geeft rust.”