QR-bestellen: een zegen of juist funest?
Als ik het onderwerp QR-bestellen introduceer bij horecaondernemers kan het gesprek twee kanten opgaan. De ene partij vindt het een zegen, terwijl de andere partij het absoluut niet gastvrij vindt. Helemaal nu steeds meer horecaondernemers de zaak gedwongen een paar dagen sluiten door het personeelstekort, wil ik toch graag een lans breken voor het QR-bestellen.
QR-bestellen heeft sinds de komst van corona een enorme vlucht genomen. Logisch, want met deze vorm van bestellen heb je minder interactie met de gast. Ideaal in een tijd waarin we goed afstand moesten houden. Dat is ook meteen waar het voor veel ondernemers wringt. Door QR-bestellen is er minder interactie met de gasten en dat is volgens velen niet gastvrij.
En hoewel ik deze redenering snap, is het toch niet helemaal waar. Veel gasten vinden het namelijk heel prettig dat ze kunnen bestellen als ze daar zelf aan toe zijn. Daarnaast is het voor jouw medewerkers makkelijker: gasten geven zelf aan of ze de koffie liever met havermelk drinken en of er bepaalde allergieën zijn. Wil je als horecazaak toch volledig in contact blijven met je gasten? Maak een praatje als je de bestelling brengt, of stel in dat gasten altijd bij een medewerker moeten afrekenen. Een mooi moment om te vragen of ze een fijne tijd hebben gehad.
Begin klein
Een groot misverstand is dat je QR-bestellen direct voor je volledige zaak moet instellen. Als je nog twijfelt over de voordelen, kan het juist interessant zijn om QR-bestellen alleen in te voeren in wijken die nu niet te servicen zijn door het personeelstekort. Denk bijvoorbeeld aan een QR-bord bij een naastgelegen strandje, een QR-code bij de tafels op de bowlingbaan of een QR-code op de hotelkamer voor roomservice.
Als je start met QR-bestellen, moeten medewerkers én gasten er even aan wennen. Zorg daarom dat je gastheer of -vrouw al bij binnenkomst aan gasten laat weten dat jullie werken met QR-bestellen. Een bord bij de ingang en een duidelijke uitleg op tafel helpt ook. Hierbij bedoel ik natuurlijk geen epistels van 500 woorden; een QR-code met de tekst ‘scan mij’ heeft meer effect.
Aan de slag met QR-bestellen?
Als je QR-bestellen wilt invoeren, is de kans groot dat je al snel verdwaalt in het enorme aanbod aanbieders. Laat me je direct geruststellen: als je het plat slaat doet elke partij hetzelfde, alleen elke partij heeft andere accenten. Zo zijn er leveranciers die speciale features hebben voor specifieke horecazaken: denk aan hotels of cafés. Maar er zijn ook leveranciers die werken met lage opstart- en transactiekosten of juist gaan voor de optimale support. Het is dus vooral afhankelijk van jouw wensen welke aanbieder het beste bij jou past. Daarom is het slim om vooraf goed na te denken welke functionaliteiten jij nodig hebt, nu én in de toekomst. Vanuit unTill kunnen we hierbij helpen: we kijken bijvoorbeeld naar jouw bedrijf en jouw gasten (veel toeristen of juist veel locals) en adviseren dan welke aanbieder het beste bij jou past.
Vervolgens zorgen we voor een koppeling met de kassa en helpen we je met het inrichten van de omgeving in het unTill kassasysteem. Zo kun je aangeven welke producten in de bestelomgeving moeten komen en welke upsell-mogelijkheden we mogen toevoegen. Bijvoorbeeld dat extra frietje bij een broodje garnalenkroket. En dat is direct ook een interessante bijkomstigheid van QR-bestellen: veel ondernemers zien door de upsell-mogelijkheden de gemiddelde besteding per gast omhoog gaan.
Mijn ervaring is dat bijna alle ondernemers na het invoeren van QR-bestellen niet meer anders willen: de angst dat de gastvrijheid verdwijnt blijkt ongegrond en gasten besteden meer. Wie wil dat nou niet? Ben jij benieuwd welke voordelen ik zie voor jouw horecazaak? Neem gerust contact met mij op!
Over de auteur – Kevin Leenards
Kevin Leenards is Adviseur Horeca Automatisering bij unTill-dealer Adnamics. Met zijn jarenlange ervaring in de hotel- en restaurantbranche weet hij als geen ander hoe slimme oplossingen het werk in de horeca leuker maken. Dit is dan ook altijd zijn vertrekpunt als hij met horecaondernemers in gesprek gaat.