De out-of-the-box aanpak van eetcafé De Kwikkel
Een cadeauwinkel openen naast je eetcafé. Dat is misschien niet het eerste waar je aan denkt als horeca-ondernemer. Toch was het een logische stap voor Jacqueline Bakker van eetcafé De Kwikkel in Medemblik. “De ruimte hadden we al, dus het was slechts een kwestie van spullen inkopen en gaan.”
‘Gewoon gaan’ is sowieso een omschrijving die past bij De Kwikkel. “Tijdens de eerste lockdown zijn we direct overgegaan op afhalen. Onze beroemde hamburger, een sateetje, spare ribs, het liep allemaal even goed”, vertelt Jacqueline. Op bijzondere dagen kunnen de gasten niet alleen een keuze van de kaart maken, maar ook een speciale box laten bezorgen. “Met Pasen boden we een geheel verzorgde paasbrunch aan. En vooral de speciale moederdagbox in samenwerking met onze lokale bloemist was een groot succes. Veel van die nieuwe initiatieven is vooral een kwestie van proberen en gelukkig is dat vaak succesvol.”
Van eetcafé naar koffie en cadeaus
Naast de aanpassingen bij De Kwikkel, keken ze ook verder. Het eetcafé zit aan de havens van Medemblik. Een populaire plek in de populaire toeristenplaats. Naast het eetcafé beschikt De Kwikkel hier ook over een opslagruimte, twee deuren verder. “De opslagruimte was niet echt geschikt voor een tweede horecazaak. Er is geen directe verbinding tussen De Kwikkel en de andere ruimte, dus dan zouden we er een heel nieuwe keuken in moeten zetten. Dat werd te kostbaar.” In plaats daarvan kiest Jacqueline ervoor een winkel te openen. Met toch ook een klein beetje horeca. “We hebben Kafay neergezet als dé plek voor leuke cadeautjes en lekkere koffie. In de zomer zijn we van plan ook een terras te plaatsen, zodat je met uitzicht op de havens kunt genieten van je koffie.”
Slim omgaan met de situatie
De cadeauwinkel blijkt een slimme zet. “We merken tijdens de tweede lockdown dat het afhalen toch iets minder goed loopt. Niet zo gek ook, nu er praktisch geen toeristen meer zijn. Nu met de winkel erbij gaat het toch net allemaal wat beter.” Niet alleen qua omzet, ook qua personeelsinzet. “Onze medewerkers kunnen zowel in De Kwikkel als Kafay werken. We hebben dus geen afscheid hoeven nemen van mensen.” Bijkomend voordeel is dat de oude kassa van De Kwikkel iets is aangepast en nu ingezet wordt bij Kafay. “In De Kwikkel werken we nu met een nieuwe kassa van unTill. Die herkenbaarheid is fijn voor de medewerkers en het systeem is flexibel genoeg om snel in te kunnen zetten voor afhalen.”
Nu ook winkels hun deuren hebben moeten sluiten, betekende dat ook even omschakelen voor Kafay. “We hebben de etalage nu ingericht als kijkshop. Bij ieder artikel staat een nummer en een prijs. Klanten hoeven alleen maar even te bellen of een appje te sturen met welk artikel ze willen kopen en we komen het diezelfde dag al bezorgen.”
“Hoe de situatie ook verandert, we blijven positief. Het is natuurlijk niet ideaal, maar het is nu het belangrijkste dat corona de wereld uitgaat en we straks weer gewoon volle bak kunnen draaien. En dat we in deze gekke periode ook nog een goedlopende winkel hebben kunnen openen: dat is echt top!”